W okresie wakacyjnym (lipiec/sierpień) w gr. I będzie realizowany program edukacyjny pt. ” CZKO, CZKA- SŁONECZKA, CZKE, CZKI – FIOŁECZKI- ZABAWY LOGOPEDYCZNE”. Głównym celem programu jest zapobieganie powstawaniu ewentualnych zaburzeń mowy, wad wymowy przedszkolaków oraz stymulowanie ich rozwoju językowego.

Serdecznie zachęcam do współpracy w zakresie realizacji programu.

Drodzy Rodzice serdecznie zachęcam do pracy z dzieckiem w domu. Poprzez wykonywanie ćwiczeń stymulujących rozwój mowy i języka. Przykłady ćwiczeń znajdziecie Państwo poniżej. Poniżej również znajduje się tekst Jana Brzechwy „Na wyspach Bergamutach”, którą dzieci już poznały wraz z interpretacją ruchową 😉

a) Ćwiczenia oddechowe:

– wdech przez nos, wydech ustami,

– unoszenie rąk w górę podczas wdechu, spokojne opuszczanie rąk przy wydechu,

– wykonywanie wdechu i zdmuchiwanie świeczki (powoli, szybko) na wydechu,

– wykonanie wdechu wymawiając „s” z jednakową głośnością,

– wykonanie wdechu wymawiając „s” raz ciszej, raz głośniej,

– wykonanie wdechu dmuchając na skrawek papieru (odchylenie papieru musi być cały czas jednakowe),

– wydmuchiwanie baniek mydlanych

– dmuchanie przez słomkę umieszczoną w kubeczku z wodą,

– dmuchanie na papierowe kulki, piórka.

b) Ćwiczenia narządów artykulacyjnych:

– gwałtowne wysuwanie i wsuwanie języka w głąb jamy ustnej

– „kląskanie” językiem o podniebienie twarde,

– dotykanie czubkiem języka na zmianę dolnych i górnych zębów przy silnie opuszczonej żuchwie,

– unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego,

– wysuwanie języka na górną wargę,

– odklejanie chrupki od wałka dziąsłowego,

– półuśmiech-odciąganie na przemian kącików warg,

– nadymanie policzków i powolne wypuszczanie powietrza ustami lub nosem
– wdychanie i wydychanie powietrza przez nos.

c) Ćwiczenia fonacyjne:

  • Przeciąganie samogłosek ustnych: zawody, kto dłużej będzie mógł wymawiać aaaa, ooo, uuu, iii, yyy,
  • Ćwiczenia modulacji: wymawianie samogłosek z przerwami (głoska o spada po schodach o o o o o o), wymawianie głosek jak najciszej (usypiamy misia śśśśśśśśśś) i jak najgłośniej (ryczy niedźwiedź uuuuuuuu, wwwwwww),
  • Mruczenie przez nos- mmmmmmmm
  • Naśladowanie szumu wiatru. Ćwiczenie wykonujemy na jednym wydechu (wdech nosem).

 

Jan Brzechwa „Na wyspach Bergamutach

Na wyspach Bergamutach
Podobno jest kot w butach,

Widziano także osła,
Którego mrówka niosła,

Jest kura samograjka
Znosząca złote jajka,

Na dębach rosną jabłka
W gronostajowych czapkach,

Jest i wieloryb stary,
Co nosi okulary,

Uczone są łososie
W pomidorowym sosie

I tresowane szczury
Na szczycie szklanej góry,

Jest słoń z trąbami dwiema
I tylko… wysp tych nie ma.

Monika Lemiszko
Kategorie: Aktualności