ZESTAW ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH DO WYKONYWANIA W DOMU (Wada : kolana koślawe)

Celem ćwiczeń korekcyjnych jest wzmocnienie głowy przyśrodkowej mięśnia
czworogłowego , mięśnia krawieckiego, smukłego, półścięgnistego, półbłoniastego i
pasma biodrowo – piszczelowego . Ponadto ważną rolę odgrywa nauka poprawnego
stania i chodu . Stosuje się także ćwiczenia redresyjne ( rodzaj ćwiczeń stosowanych w fizjoterapii w celu powiększenia zakresu ruchu w stawie).

Wskazania :
– ćw . wzmacniające mięśnie rozciągnięte , rozciąganie mięśni zbyt przykurczonych ,
– odciążenie kończyn w czasie dnia , ograniczenie pozycji stojących na lekcji wf , jazda
na rowerze , pływanie kraulem
– nauka prawidłowego chodu , prawidłowego ustawiania i obciążania stóp ,
– stosowanie ćw. przeciw płaskostopiu , likwidacja nadwagi .

Przeciwwskazania !!! :
– długotrwałe spacery , marsze , biegi , długotrwałe przebywanie w pozycji stojącej
– ćw . w rozkroku oraz pozycje wyjściowe takie jak : siad płotkarski , siad klęczny ze
stopami na zewnątrz
– narciarstwo , łyżwiarstwo , pływanie klasykiem

Ćwiczenia :

1. Pozycja wyjściowa – postawa zasadnicza
Ruch – marsz na zewnętrznych krawędziach stóp, palce zgięte podeszwowo
(wszystkie dotykają podłoża)
2. Pozycja wyjściowa – siad skrzyżny ręce w bok lub na karku
Ruch – przejście do stania bez pomocy rąk
3. Pozycja wyjściowa – stanie w małym rozkroku, dłonie oparte na zewnętrznej stronie kolan
Ruch – rozpychanie kolan
4. Pozycja wyjściowa – siad prosty
Ruch – ( ćwiczenie izometryczne – zmiana napięcia mięśnia bez zmiany jego długości ) napinanie mięśnia czworogłowego z palpacyjną kontrolą rodzica – próba maksymalnej korekcji osi kończyn
5. Pozycja wyjściowa – siad ugięty, kolana rozchylone na zewnątrz ,podeszwy stóp stykają się ze sobą
Ruch – opad tułowia w przód z równoczesnym ugięciem rąk w stawach łokciowych i chwytem dłońmi stóp – łokcie szeroko rozstawione szeroko rozpychają kolana
6. Pozycja wyjściowa – leżenie przodem, ręce pod czołem
Ruch – ,, nożyce pionowe” nóg z maksymalnym ich wyprostem
7. Pozycja wyjściowa – leżenie tyłem, nogi ugięte w stawach kolanowych, między
stopami piłka (podeszwy i palce stóp całą powierzchnią przylegają do piłki ! ), ręce wyprostowane w górze.
Ruch – na 1-przenos piłki w tył za głowę i chwyt piłki dłońmi,
na 2-powrót do leżenia T z NN ugiętymi w stawach kolanowych,
na 3- skłon T w przód z RR wyciągniętymi przed siebie- włożenie piłki między
stopy,
na 4 – powrót do pozycji wyjściowej
8. Pozycja wyjściowa – postawa zasadnicza piłka między kolanami
Ruch – podskoki trzymając piłkę między kolanami

Ze sportowym pozdrowieniem
Katarzyna Kwit

Kategorie: Aktualności